Goede doelen wereld
Image default
Electronica en Computers

Een audiogids voor musea

Als u voor een museum werkt, dan weet u dat opgenomen audiotours een groeiend gebruik zijn in kunst-, geschiedenis- en wetenschapsmusea voor tentoonstellingen in de galerij en voor virtuele tentoonstellingen op websites. En musea hebben ontdekt dat het schrijven van rondleidingen met de techniek van Verbal Description tentoonstellingen toegankelijk kan maken voor blinden en slechtzienden.

Een audiogids is een manier om woorden te gebruiken om de visuele wereld weer te geven, om mensen te helpen mentale beelden te vormen van wat zij niet kunnen zien. Sommige musea hebben het onverwachte gevolg ontdekt dat verbale beschrijving ook mensen met gezichtsvermogen een nieuw perspectief kan bieden.

De technologie voor het geven van audiotours, al dan niet verbaal beschreven, is voortdurend in ontwikkeling. Ik zal een beperkt overzicht geven van de huidige mogelijkheden, maar het grootste deel van dit artikel gaat over het schrijven van audiogidsen voor audiotours en voor websites.

Er zijn richtlijnen voor het schrijven voor Verbal Description audio, en ik zal die definiëren. Eerst zal ik ingaan op een veel voorkomende vraag van museummedewerkers: hoe lang moeten de stops zijn in een verbale beschrijving audiotour? Om die vraag te beantwoorden moet je rekening houden met de lengte van traditionele audiotours, hoe en waar mensen je audiotour zullen horen, en de aard van je publiek.

Traditionele rondleidingen. Bedrijven die audiotours produceren voor bezoekers met een visuele handicap proberen hun stops rond de negentig seconden te houden, en zelden langer dan twee minuten. Natuurlijk bevatten deze stops geen mondelinge beschrijving. Dus een stop die wel een mondelinge beschrijving bevat zal langer zijn, maar niet noodzakelijk dramatisch langer.

Rondleidingen in musea. In een museum kunnen mensen gemakkelijk een uur staan en lopen door een tentoonstelling. Lichamelijke vermoeidheid is dus een factor. Verveling kan ook een factor zijn. Plaats uzelf in de schoenen van een bezoeker en vraag u af hoe lang u zich op uw gemak zou voelen en geïnteresseerd zou blijven terwijl u op één plaats staat. Het is subjectief, maar een factor om rekening mee te houden.